söndag 6 december 2015

Andra adventshelgen.

...och här hemma är vi såklart förkylda - ovanligt va? 
Så istället för att förpesta alla andra så har vi hållit oss för oss själva sedan igår. Ja för i fredags var jag ju fräsch så då passade jag och Millie på att bada på badhuset tillsammans med Linn och Allis - för att sedan käka mat från grillen hemma hos dem i Åbyn. Jag hoppas vi kan göra det fler gånger och orka vara med ännu längre :)
Jag drog till Tina med Maria på kvällen - där hade vi glöggmys och såg på Idolfinalen.

Åter till gårdagen - den spenderades på Lappvattsheden (mina gamla hemtrakter) där Millie åkte skidor, pulka och bob om vartannat. Gurra "sprang" upp och ner med Millie nästan hela tiden medan jag försökte sitta och kika - men bäbisen ligger snett nedåt nu vilket gör att det tar i när jag sitter ner på typ en pall - så jag var tvungen att försöka stå mest hela tiden. Och jag är ju så innerligt slut numera så efter 1,5-2 timmar nått så var vi tvungen att åka hemåt. Men då var Millie blöt om kläderna och nöjd ;) - det var blötsnö, men trots det så gick det faktiskt himla bra att åka i backen. Tror det var för att det inte hunnit bli så mycket snö än... Men dit ska i alla fall åka igen. Det är en av mina favoritplatser.



När vi kom hem så tog vi det lugnt och jag stickade min första vante i mitt liv. Jo jag stickade ju lovikavantar på skolan som liten, men efter det. Allt med hjälp av Youtube. Och jag skrattade så jag höll på att kollapsa under tiden för jag lyckades verkligen göra ALLA fel man kan. Men jag fortsatte för det skulle ju inte bli en vante jag skulle använda utan min "testvante". Jag började med att sticka snurrande resår. Snyggt är det - men jag vet ju inte hur jag gjorde? ;) Sen fick jag till det efter några varv...utan att ha nån aning om vad jag gjorde annorlunda då... Men sen efter några varv så hade jag tydligen "bytt" så aviga gjorde jag där jag tidigare gjort räta osv. Blir som "rutig" resår vilket också är snyggt - synd ba att jag inte vet hur jag gjorde ;) - Sen stickade jag räta i några varv...tills jag insåg att jag höll hela stickningen "fel" vilket gjorde att det blev som aviga...jag stickade som "inifrån"...så då bytte jag grepp och stickade resten av vanten rät och fick ihop den upptill snyggt... Men då var det det här med tummen... De sa att man skulle ta en annan färg på garnet där man skulle markera ut var den skulle vara - men jag tänkte "äsch, det kan ju inte va så noga?" Men ack så fel jag hade haha. Jag hamnade på fel plats lite vilket gjorde att det blev lite hål i tummen. Men jag fick i alla fall dit en tumme... Fantastiskt kul var det i alla fall och jag ska sticka mer bara mina händer får vila litegrann nu ett tag.

När Millie hade somnat så festade vi till det med räkmackor och god dricka. Jag hittade vinet som jag blev bjuden på under Hannas möhippa i somras - fantastiskt gott tycker jag att det är. Alkoholfritt (0.00%) såklart! Mums va gott det var!

Och i morse fick jag sovmorgon till 8.30...fast då hade jag varit vaken ett tag tidigare på morgonen (runt 04.30) då jag insåg att "tomten" glömt lämna ett paket till Millie. Så jag hittade en halmbock här nere som jag slog in haha. Den där julkalendern jag hade beställt har fortfarande inte dykt upp - så vi slår in lite av varje som vi hittar här hemma. Igår fick hon två pepparkakor och blev helnöjd. Hon åt inte upp dem ens haha. Det är ju överraskningen som är det roliga. 

När jag tar eller får sovmorgon så blir det ju vajsing för att jag inte äter...så jag är som dåsig hela förmiddagen såna gånger. Jag fick tack och lov ingen migrän idag dock! Men jag satt och stickade lite bebisvantar här på morgonen medan Millie hade en lat stund i soffan framför hennes nya favoritfilm - Frost såklart.
Hon har blivit duktig på att käka i soffan - hon vet att man helst inte ska lägga sakerna i själva soffan haha! (Släktar mamman som gärna äter allt i soffan)
Sedan har vi varit ute på gården och "sjåat" på lite. Städat undan från bron osv. Men det är inte lätt att rymma allt. Vi har just nu två vagnar ståendes här ute eftersom Millie fortfarande åker vagn och så har vi den nya här också. Tänker att den får stå där när den lika ska göra det om några veckor.

Kan ni fatta att inom 10 veckor så har vi ett barn till - om allt går bra? Förhoppningsvis har vi barnet redan om 7 veckor - men jag räknar med att gå över...

Nu sover Millsan i soffan medan pappan tapetserar och jag snart ska påbörja dagens middag; tacos. 

Ha en fin kväll allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar